misz.dejavu

follow facebook - dealova_1987@yahoo.com ( cahaya mataku )

blog ini blog peribadi, apa saya suka saya tulis, apa saya pikir saya tulis, blog saya berdasarkan apa yang berlaku dsekeliling saya, di depan, di belakang mahupun d kejauhan saya. blog saya tidak mungkin s'skema saya. impian saya jadikan blog saya diari saya, anda suka anda baca, anda tak suka senyap saja. biarlah hati anda saja berkata2x..saya jugak akan copy paste jika merasakan ia sesuatu yang saya ingin kongsikan bersama anda, tp jangan risau kerana saya pastikan apa yang saya copy n paste itu saya link kan ke tuan punya blog, tanda saya hargai nukilan anda~ saya ikhlas mengatakan sesiapa msuk blog saya, terima kasih sy hargai.. >>> ok2x dah hbis skema.. apa2 tq. hik2x... wat muka comel skit ><.. korang mmg comey ><

Post Mortem

Powered By Blogger

Thursday, August 4, 2011

Peminta Sedekah.. Perlu Ke Tolong?

Assalamualaikum....

terpanggil hati aku nak buat entry pasal ini, tapi aku tak mau la banyak cakap n banyak taip.. aku bagi 2 - 3 kes la sepanjang aku ada kat Tesco Jelutong ni. 3 kali orang minta derma dekat sini, nak tak nak hati aku akan bagi jugak. tapi dalam hati aku satu sahaja, kalau betui dia orang susah dan betul2 perlukan pertolongan semoga Allah merahmati Hidup dia. tapi kalau dia tu hanya lah peminta sedekah yang menipu, aku harap dia dapat balasan tuhan. itu dia dengan tuhan.

ada yang tak bagi duit, banyak persepsi yang dia orang bagi. ada yang rasa mereka hanya mengharapkan bantuan dari sedekah itu semata-mata. dan kalau 1 hari dia orang minta derma dalam sejam cukup la.. kalau orang yang kesian bagi duit, walaupun hanya rm1 atau rm5, berapa mereka akan dapat? 

ok la, kita kira macam ni saja lah..

1 jam 20 orang:

10 orang x rm 1.00 = RM10.00
10 orang x rm 5.00 = RM50.00

Totalkan pula untuk seminggu : 7 x RM 60.00 = RM 420.00
Total kan sebulan : RM 1680.00

woooo... bayangkan dalam satu hari?????? kayooooo wooooooo..... tapi tu pun kalau dapatkan???

wa kira yang menipu tu tak payah kerja wooooo... kalau aku jadi dia orang, aku kayo dah..~ tapi sanggup kew kita menipu? kecuali mereka ini betul2 perlukan pertolong, duit yang dapat tu pasti bukan banyak.
tapi pastinya dapat menampung hidup dia orang..

macam mana pula kalau yang datang minta derma?

first , aku akan tengok apa2 bukti yang boleh aku terima sebelum bagi derma, tapi kalau depa wat copy paste yang macam betul2 pun apa boleh buat, memang haram lah duit tu kalau depa menipu. 

Kes :

Pak Cik yang minta derma ni start minta derma dari tahun 2010.. aku kira dalam hati dah hampir 1 setengah tahun orang tu minta derma, aku check woo satu persatu dalam surat tu. kalau betul anak dia sakit, kenapa tak minta bantuan, kerajaan kan kaya. tak akan la seorang rakyat pun kerajaan tak dapat nak tolong? tapi aku kecewa kot bila pak cik tu datang minta derma , minta macam paksa2x.. hah????? ikshh3x.... aku geleng dalam hati jer. pas tu dia cakap dia bapa tunggal. rasanya pak cik tu masih lagi boleh mencari rezeki untuk anak2 nya yang ramai tu dari dia meminta derma sebab pak cik tu masih sihat lagi. bila aku dah bagi duit, boleh pulak pak cik tu tanya aku " ikhlas tak ni derma'? hohohohoho..sentap woo.... aku dah bagi tu kira ikhlas la, kalau tak ikhlas aku tak akan bagi. 


ok2x..tutup cerita, semua orang ada pandangan tentang hal ini. tapi patut ker kita tolong? kalau dia tipu lak cam mana???

aku tertarik satu topik kat sini, aku dok jenjalan terjumpa la mazidul  akmal nya blog.. wa tabikkk la.. jom2x.. baca kat sini tentang kupasan mazidul pasal ni.

1 comment:

mykhalis said...

Khalis akan bagi bila Khalis mampu.. dan Khalis redhokan aje.. betul cakap lisa.. mungkin dia tipu.. biarlah dia dapat nikmat di dunia.. di akhirat siapa yang tahu